Procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa
i podejmowania działań następczych
w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej
im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Rozdział 1
Przepisy ogólne, definicje
§ 1
Ustala się procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, umożliwiającą w sposób niezależny i zapewniający poufność zgłaszania nieprawidłowości w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie i podejmowania działań następczych redukujących to zjawisko.
§ 2
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów;
- dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie;
- wicedyrektorze – należy przez to rozumieć wicedyrektora Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
- bibliotece – należy przez to rozumieć Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką im. Hugona Kołłątaja w Krakowie;
- sygnaliście – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą;
- informacji o naruszeniu prawa – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w bibliotece, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracowała, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
- działaniu następczym – należy przez to rozumieć działanie podjęte przez bibliotekę w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych;
- informacji zwrotnej – należy przez to rozumieć przekazaną sygnaliście informację na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
- organie publicznym – należy przez to rozumieć naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania działań następczych;
- osobie, której dotyczy zgłoszenie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana;
- kontekście związanym z pracą – należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w bibliotece lub na rzecz biblioteki, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych.
Rozdział 2
Sposoby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistę
§ 3
- Zgłoszenie wewnętrzne może być dokonane ustnie, pisemnie, w tym w postaci elektronicznej.
- Zgłoszenie wewnętrzne może być dokonane w następujący sposób:
- za pośrednictwem operatora pocztowego na adres biblioteki wskazany na stronie internetowej biblioteki;
- poprzez fizyczne, osobiste dostarczenie pisma do sekretariatu biblioteki;
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej na adres elektroniczny zgloszenie@pbw.edu.pl;
- bezpośrednio w siedzibie biblioteki – gdy zgłaszający wystąpi z wnioskiem o zorganizowanie bezpośredniego spotkania, w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku. W takim przypadku za zgodą sygnalisty zgłoszenie jest dokumentowane w formie:
- nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie, i/lub
- protokołu spotkania, odtwarzającego jego dokładny przebieg, przygotowanego przez bibliotekę.
- W przypadku przekazywania pisma w sposób o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lub 2, pismo należy przekazać w zaklejonej kopercie z klauzulą „poufne” i umieścić w kolejnej zaklejonej kopercie.
- Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 powinno szczegółowo opisywać zdarzenie. W zgłoszeniu należy w szczególności:
- wskazać osobę, której dotyczy zgłoszenie;
- wskazać przedmiot naruszenia;
- przedstawić datę i miejsce jego wystąpienia lub czas trwania, z zastrzeżeniem ust. 7;
- ujawnić dowody potwierdzające przedstawione zgłoszenie (jeżeli sygnalista takimi dowodami dysponuje);
- przedstawić informację, czy sygnalista oczekuje zorganizowania bezpośredniego spotkania;
- podać dane sygnalisty, w tym status tej osoby oraz dane osobowe – z wyjątkiem, gdy zgłoszenie dokonywane jest anonimowo;
- podać dane osób, które pomagają w dokonaniu zgłoszenia oraz osób powiązanych ze zgłaszającym, jeżeli pozostają w stosunku pracy w bibliotece;
- wskazać adres na który należy przekazać potwierdzenie zgłoszenia.
- Wzór zgłoszenia naruszenia prawa określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
- Daty wystąpienia lub czasu trwania zdarzenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 nie wskazuje się w przypadku potencjalnego naruszania prawa, do którego prawdopodobnie dojdzie.
- Przyjęte w bibliotece środki komunikacji na potrzeby przyjmowania zgłoszeń są niezależne od sposobów komunikacji przyjętych w bibliotece w ramach bieżącej działalności biblioteki, a także zapewniają poufność i integralność danych, w tym ich zabezpieczenie przed odczytaniem przez osoby nieuprawnione.
§ 4
- Podmiotem upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń w bibliotece, dokonywania ich wstępnej weryfikacji, podejmowania działań następczych oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych, o którym mowa w art. 8 ustawy jest sekretarka, zwana danej: „przyjmującym zgłoszenie”.
- W przypadku, gdy zgłoszenie zostało przyjęte przez nieupoważnionego pracownika, pracownik ten jest obowiązany do:
- nieujawniania informacji mogących skutkować ustaleniem tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia lub osoby, której dotyczy zgłoszenie;
- niezwłocznego przekazania zgłoszenia upoważnionemu pracownikowi, bez wprowadzania zmian w tym zgłoszeniu.
§ 5
- Zgłoszenia wewnętrznego mogą dokonywać w szczególności:
- pracownicy biblioteki;
- byli pracownicy biblioteki;
- wolontariusze;
- stażyści;
- osoby świadczące pracę na rzecz pracodawcy na innej podstawie niż stosunek pracy;
- Zgłoszenie opatruje się numerem sprawy, zgodnie z przyjętą w bibliotece instrukcją kancelaryjną. Nadany numer ujmuje się w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.
§ 6
Zgłoszenie wewnętrzne nie narusza postanowień rozdziału 3, z tym, że zachęca się osoby dokonujące zgłoszeń, aby stosowały w pierwszej kolejności procedurę przewidzianą w niniejszym rozdziale w przypadku takich naruszeń jak w szczególności dotyczące: zamówień publicznych, bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych, zdrowia uczniów, ochrony prywatności i danych osobowych.
§ 7
Zgłoszenie podlega wpisowi do rejestru zgłoszeń wewnętrznych, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.
Rozdział 3
Działania następcze
§ 8
- Przyjmujący zgłoszenie informuje sygnalistę o przyjęciu zgłoszenia niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. Potwierdzenie przekazywane jest na adres podany w zgłoszeniu, chyba, że sygnalista nie podał adresu, na który należy przekazać potwierdzenie przyjęcia.
- Wzór potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia naruszenia prawa stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
- Przyjmujący zgłoszenie niezwłocznie dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia w zakresie oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, zwłaszcza gdy z uwagi na przedmiot zgłoszenia, naruszenie prawa mogłoby poważnie zakłócić funkcjonowanie biblioteki lub narazić uczestników procesu edukacyjnego na zagrożenie życia lub zdrowia. Przyjmujący zgłoszenie w szczególności ustala, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, oraz ustala, czy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania biblioteki, a jeżeli nie należy – ustala organ publiczny właściwy do podjęcia działań następczych.
- Czynności, o których mowa w ust. 3 przyjmujący zgłoszenie wykonuje z należytą starannością.
- Osobą upoważnioną do podejmowania działań następczych jest wicedyrektor biblioteki.
§ 9
- W celu ustalenia prawdziwości zarzutów, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 2, przyjmujący zgłoszenie może zwrócić się do sygnalisty o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje w zakresie przekazanego zgłoszenia naruszenia prawa. W tym celu, przyjmujący zgłoszenie wykorzystuje dane kontaktowe wskazane przez sygnalistę.
- Odmowa przekazania wyjaśnień lub dodatkowych informacji, o których mowa w ust. 1 nie wstrzymuje biegu dalszego postępowania, w tym dochodzenia wewnętrznego i postępowania wyjaśniającego.
§ 10
- Przyjmujący zgłoszenie podejmuje decyzję w sprawie przeprowadzenia:
-
- dochodzenia wewnętrznego, w celu ustalenia istnienia nieprawidłowości;
- postępowania wyjaśniającego, w tym ustalenia dowodów (z dokumentacji, ze świadków), na których sygnalista opiera swoje zgłoszenie, bądź
- odstępuje od przeprowadzenia czynności, o których mowa w pkt 1 i 2 w przypadku, gdy wystąpi co najmniej jedna z okoliczności o której mowa w ust. 3.
Czynności, o których mowa w pkt 1–3 nie powinny trwać dłużej niż 2 miesiące od zgłoszenia naruszenia prawa.
- O odstąpieniu od przeprowadzenie działań następczych, przyjmujący zgłoszenie zawiadamia wicedyrektora, sygnalistę, chyba, że sygnalista nie podał swojego adresu, a biblioteka nie posiada danych umożliwiających jego ustalenie lub gdy zgłoszenie jest anonimowe oraz pracownika, którego zgłoszenie dotyczy w terminie odpowiednio 21 dni od dnia dokonania zgłoszenia, podając ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia
- Przyjmujący zgłoszenie odstępuje od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego jeżeli:
-
- zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa;
- sprawa była już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia, a w zgłoszeniu nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem wewnętrznym;
- zgłoszenie jest w oczywisty sposób niewiarygodne.
- W przypadkach, o których mowa w ust. 3, przyjmujący zgłoszenie odnotowuje ten fakt wraz z uzasadnieniem w rejestrze, o którym mowa w § 7.
- Odstępując od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, przyjmujący zgłoszenie może poinformować sygnalistę, że informacja objęta zgłoszeniem podlega rozpatrzeniu w trybie przewidzianym w przepisach odrębnych, w szczególności jako przedmiot powództwa cywilnego, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, skargi do sądu administracyjnego, skargi, wniosku lub petycji, lub może zostać przedstawiona właściwym organom do rozpatrzenia w innym trybie.
§ 11
- Przyjmujący zgłoszenie może zwrócić się do wicedyrektora o umożliwienie udziału w dochodzeniu wewnętrznym lub postępowaniu wyjaśniającym innych pracowników biblioteki, których udział, z uwagi na posiadaną wiedzę, doświadczenie lub posiadane informacje w zakresie objętym zgłoszeniem, może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, objętej przedmiotem zgłoszenia. Osoby te mogą uczestniczyć w postępowaniu na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez wicedyrektora.
- W przypadku, gdy okoliczności sprawy za tym przemawiają, przyjmujący zgłoszenie może przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, w tym dokonać przesłuchania pracowników mających lub mogących mieć związek z przedmiotem postępowania oraz dokonać analizy dokumentacji wewnętrznej w celu skonfrontowania z przedstawionym zgłoszeniem wewnętrznym. Z przesłuchania pracowników sporządza się protokół, który włącza do akt sprawy.
- W przypadku, gdy okoliczności sprawy za tym przemawiają, przyjmujący zgłoszenie może – za uprzednią zgodą wicedyrektora – zasięgać opinii wymagającej wiedzy specjalistycznej, w tym biegłego, radcy prawnego, specjalisty z danego zakresu.
§ 12
- Po przeprowadzeniu czynności, o których mowa w § 10–11, przyjmujący zgłoszenie dokonuje oceny zebranego materiału dowodowego.
- Przyjmujący, uwzględniając materiał dowodowy, o którym mowa w ust. 1, sporządza raport z przeprowadzonego postępowania, który przedstawia wicedyrektorowi w terminie nie dłuższym niż 2,5 miesiąca od dnia przyjęcia zgłoszenia.
- W raporcie, o którym mowa w ust. 2 należy wskazać w szczególności:
-
- opis przedmiotu zgłoszenia;
- osobę, której dotyczy zgłoszenie;
- czynności podjęte w dochodzeniu wewnętrznym i postępowaniu wyjaśniającym;
- ustalenie stanu faktycznego;
- rekomendowane działania naprawcze.
§ 13
Po zapoznaniu się z raportem, o którym mowa w § 12 ust. 2, wicedyrektor podejmuje odpowiednie środki, adekwatne do rodzaju naruszenia prawa, w tym dyscyplinujące pracowników odpowiedzialnych za naruszenia prawa oraz działania zapobiegające powstawaniu naruszeń prawa w przyszłości.
§ 14
- Wicedyrektor przekazuje sygnaliście informację zwrotną, w której stwierdza wystąpienie lub stwierdza brak wystąpienia naruszenia prawa oraz informuje o środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa. W informacji wskazuje się przyczyny podjęcia danego działania.
- Informacja zwrotna, o której mowa w ust. 1 jest przekazywana osobie zgłaszającej naruszenie w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub, w przypadku nieprzekazania potwierdzenia zgłaszającemu, w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba, że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przesłać informację zwrotną.
§ 15
- Kanały komunikacji przyjęte w niniejszej procedurze są niezależne od kanałów komunikacji wykorzystywanych w ramach zwykłej działalności biblioteki.
- Kanały komunikacji, o których mowa w ust. 1 zapewniają kompletność, poufność i integralność danych, w tym ich zabezpieczenie przed dostępem osób nieupoważnionych, a także pozwalają na przechowywanie informacji w sposób trwały w celu umożliwienia prowadzenia dalszego postępowania wyjaśniającego.
Rozdział 4
Zgłoszenia zewnętrzne
§ 16
- Tryb dokonywania zgłoszeń zewnętrznych określają przepisy rozdziału 4 ustawy.
- Zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłoszenie zewnętrzne polega na przekazaniu informacji o naruszeniu prawa Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
§ 17
W sprawach nieuregulowanych zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy ustawy oraz inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
§ 18
Pracownicy zatrudnieni w bibliotece zapoznają się z regulaminem, a fakt ten potwierdzają własnoręcznym podpisem pod oświadczeniem, które włącza się do akt osobowych, druk oświadczenia stanowi załącznik nr 4. W przypadku pracowników przyjmowanych do pracy, dyrektor zapoznaje pracownika z regulaminem przed dopuszczeniem do pracy.
§ 19
Procedura wchodzi w życie 25 września 2024 roku.
Lista załączników:
Załącznik nr 1 – Procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Załącznik nr 2 – Zgłoszenie naruszenia prawa w trybie ustawy o ochronie sygnalistów
Załącznik nr 3 – Potwierdzenie sygnaliście przyjęcia zgłoszenia naruszenia prawa
Załącznik nr 4 – Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z przepisami Procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Zarządzenie Nr 14/24 Dyrektora Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie z dnia 18 września 2024 r.